Materiały edukacyjne i dydaktyczne
Czym jest afazja dziecięca (rozwojowa)?
Rozwojowa niepłynność mówienia
Moczenie mimowolne u dzieci
Wędzidełko języka i jego rola
Drogi Rodzicu! Ucz dziecko na własnym przykładzie 🙂
Rozwojowa niepłynność mówienia
Obniżony nastrój u dziecka – sygnały i wskazówki
O czym warto pamiętać wybierając szkołę i zawód – porady dla rodziców i absolwentów szkół ponadpodstawowych
Wybór szkoły ponadpodstawowej to duże wyzwanie. Specjaliści Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej przygotowali skrypt, który pomoże ci je podjąć.Oto kilka kwestii, które warto przemyśleć przed ostatecznym podjęciem decyzji dotyczącej wyboru ścieżki kształcenia: 1. Jesteś kreatywnym humanistą czy umysłem ścisłym? 2. Czy lubisz pracować z ludźmi? 3. Wolisz “spokojną” pracę przy komputerze, czy chcesz być cały czas w ruchu? 4. Jaki styl życia Ci odpowiada? 5. Jakie masz cele i marzenia?
Powiedz STOP cyberprzemocy!
W dobie pandemii, gdzie czas spędzany przez dzieci przed komputerem jest zdecydowanie dłuższy warto zwrócić uwagę na zjawisko cyberprzemocy, której mogą doświadczać nasze dzieci.Bardzo ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzemocy pełni NAJBLIŻSZE otoczenie dziecka. Rodzice, nauczyciele powinni szybko interweniować w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w sieci. Co możemy zrobić? 1. Porozmawiaj z dzieckiem i dowiedz się, co się dzieje. 2. Skontaktuj się z profesjonalistami- możesz potrzebować wsparcia psychologa.3. Zabezpiecz dowody cyberprzemocy. 4. Skontaktuj się ze szkołą. Dziecku, które doświadczyło cyberprzemocy, bardzo potrzebna jest pomoc ze strony dorosłych. CYBERPRZEMOC może przytrafić się KAŻDEMU, również Twojemu dziecku.
Informacje zwrotne – wskazówki dla rodziców
Praca z dyslektykiem
Praca z dyslektykiem – wskazówki ogólne Trudności w czytaniu i pisaniu mają różne przyczyny. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna prowadzona w poradni ma na celu ich ustalenie i stanowi podstawę do dalszej, skutecznej pracy z dzieckiem. Badania prowadzone w Polsce od lat 80- tych XX wieku wykazują, że dysleksja występuje u około 15% populacji, z czego u 4% badanych ma poważne problemy dydaktyczne. Pojęciem dysleksja określamy zespół specyficznych trudności w nauce czytania i pisania, przy czym ich specyfika wiąże się z faktem, iż problem dotyczy dzieci zdolnych, z którymi prowadzona jest systematyczna praca. Otrzymanie opinii stwierdzającej dysleksję, nie stanowi rozwiązania problemu. Dysleksja nie ustępuje samoistnie. Rozpoznanie (diagnoza) stanowi pierwszy krok na drodze do pokonania trudności. Często rodzice zwracają się z pytaniami: Jak pracować z dzieckiem z dysleksją? Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na pokonanie problemu, ponieważ każde dziecko jest inne, każde ma inne zainteresowania, inne moce i słabsze strony. Można się jednak pokusić o pewne uogólnienia i stworzenie wskazówek, które mogą stać się pomocne podczas pracy z dziećmi. Oto kilka z nich
Czas ekranowy
Co to jest integracja sensoryczna zmysłowa?
Pandemia, izolacja i e-uzależnienie
Kreatywność
,,Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. (Konfucjusz)
Profilaktyka logopedyczna dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
Mózg a aktywność fizyczna
Aktywność fizyczna korzystnie wpływa na: Koncentrację, Percepcję, Kreatywność, Lepsze wyniki w nauce, Zachowanie, Stan zdrowia, Rozwój struktur mózgowych, Zespołowe gry i zabawy ruchowe uczą umiejętności społecznych: współdziałania w grupie, umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką, rozwiązywania konfliktów. Zachęcamy do aktywności fizycznej jednocześnie przypominając, iż w czasie ferii pracujemy bez zmian. Zapraszamy na konsultacje z naszymi specjalistami
Kilka słów o nieśmiałości
Rozwijanie umiejętności językowych małego dziecka – porady dla rodziców
Obserwacja dziecka i codzienne czynności, a także umiejętnie wykorzystany czas spędzony z dzieckiem mogą być dla rodziców okazją do rozwijania komunikacji werbalnej u dziecka. 🗣👂👨👩👧👦
Jak stworzyć dziecku optymalne warunki do nauki?
Drodzy Rodzice! W związku z trudną sytuacją w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, ważne jest, żebyśmy mieli świadomość, że nasze dzieci mimo, iż nie zawsze w pełni rozumieją to co się aktualnie dzieje, to widzą i odczuwają zmiany w ich codzienności. Nagle przestały uczęszczać na zajęcia szkolne i pozalekcyjne, nie mogą spotykać się z rówieśnikami, korzystać z atrakcji, które do tej pory były dostępne. Nie możemy pozwolić, żeby dzieci pozostały same z ich pytaniami i wątpliwościami, bo tylko nasza autentyczna obecność, cierpliwość, spokojna rozmowa zapewni tak ważne poczucie bezpieczeństwa. Każde dziecko w zupełnie inny sposób może zareagować na obecną sytuację. Niektóre dzieci będą radosne i podekscytowane z powodu braku zajęć w placówkach i możliwością spędzania większej ilości czasu z rodzicami, inne mogą odczuwać lęk i obawę przed zmianami. Bez względu na rodzaj odczuwanych emocji, ważne, żeby dziecko miało poczucie, że jesteśmy otwarci na jego potrzeby i wspólnie znajdziemy sposób, żeby zaadaptować się do aktualnej sytuacji.
Dlaczego dziecko potrzebuje granic?
Dyskusja o granicach zazwyczaj zamienia się w rozmowę o zasadach. Jesper Juul, duński terapeuta rodzinny proponuje, aby zamiast pytać „Co wolno, a czego nie wolno dzieciom?” zadać sobie pytanie: „Na czym mi, jako rodzicowi, zależy i jakie to ma konsekwencje dla mojego dziecka?”. Jeśli chcę przekazać moim dzieciom ważne dla mnie wartości, normy, istotny jest sposób, w jaki to zrobię. Granice dużo skuteczniej wyznacza się za pomocą informacji i pozwoleń, niż zakazów. Jeśli dziecko dostanie komunikat „Nie możesz biegać w domu.”Warto zadać sobie pytanie: czyja to zasada? O co mi chodzi, kiedy to mówię? Czy to brzmi wiarygodnie dla mojego dziecka? Dziecko skoncentruje się na bieganiu w domu, zamiast na innych aktywnościach. Dużo lepiej jest udzielić informacje: „Nie chcę żebyś biegał po domu, boję się, że zrobisz sobie krzywdę, kiedy się poślizgniesz albo wpadniesz na niebezpieczny przedmiot. W domu spacerujemy, a na dworze możemy biegać”. Pokazujemy wtedy maluchowi świat, który we wspomnianych granicach się mieści, a nie znajduje się w tajemniczej sferze czynności zakazanych.
Zachęcamy do spotkania z dziećmi w świecie zabawy 🙂
DLACZEGO WAŻNE JEST MONITOROWANIE FUNKCJONOWANIA NARZĄDU WZROKU U DZIECI?
Co Cyberrodzice powinni wiedzieć o TIK TOKu? Poniżej wskazówki
Co Cyberrodzice powinni wiedzieć o Minecraft? Poniżej wskazówki
Jak być cierpliwym rodzicem? Zachęcamy do lektury:-)
Integracja sensoryczna w domu? 🙂 Czemu nie? 🙂
Poniżej kilka pomysłów na zabawy:-)
Kilka pomysłów poniżej
Obecnie mamy szczególne warunki nauki, które wymagają dużej samodyscypliny i samokontroli. Dom, który kojarzony jest głównie z odpoczynkiem, relaksem stał się przestrzenią edukacyjną. Okazuje się, że w wielu przypadkach specyfika pracy w domu działa w sposób demotywujący.
Co zrobić, aby efektywniej się uczyć ? Poniżej kilka porad 🙂
Życzymy efektywnej nauki
10 wskazówek dotyczących wychowania dzieci
Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego – organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców” kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film „Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa” to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci. W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.
Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U
Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.
Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/
https://www.facebook.com/71543004041/posts/10158201421164042/