Materiały edukacyjne i dydaktyczne

Czym jest afazja dziecięca (rozwojowa)?

Rozwojowa niepłynność mówienia

Moczenie mimowolne u dzieci

Wędzidełko języka i jego rola

Drogi Rodzicu! Ucz dziecko na własnym przykładzie 🙂

Rozwojowa niepłynność mówienia

🌞Obniżony nastrój u dziecka – sygnały i wskazówki👥

O czym warto pamiętać wybierając szkołę i zawód – porady dla rodziców i absolwentów szkół ponadpodstawowych

🛎Wybór szkoły ponadpodstawowej to duże wyzwanie. Specjaliści Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej przygotowali skrypt, który pomoże ci je podjąć.💜🔎Oto kilka kwestii, które warto przemyśleć przed ostatecznym podjęciem decyzji dotyczącej wyboru ścieżki kształcenia: 1. Jesteś kreatywnym humanistą czy umysłem ścisłym? 2. Czy lubisz pracować z ludźmi? 3. Wolisz “spokojną” pracę przy komputerze, czy chcesz być cały czas w ruchu? 4. Jaki styl życia Ci odpowiada? 5. Jakie masz cele i marzenia?

Powiedz STOP cyberprzemocy!

W dobie pandemii, gdzie czas spędzany przez dzieci przed komputerem jest zdecydowanie dłuższy warto zwrócić uwagę na zjawisko cyberprzemocy, której mogą doświadczać nasze dzieci.📢Bardzo ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzemocy pełni NAJBLIŻSZE otoczenie dziecka. Rodzice, nauczyciele powinni szybko interweniować w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w sieci. Co możemy zrobić? 1. Porozmawiaj z dzieckiem i dowiedz się, co się dzieje. 2. Skontaktuj się z profesjonalistami- możesz potrzebować wsparcia psychologa.3. Zabezpiecz dowody cyberprzemocy. 4. Skontaktuj się ze szkołą. Dziecku, które doświadczyło cyberprzemocy, bardzo potrzebna jest pomoc ze strony dorosłych. 💚📢CYBERPRZEMOC może przytrafić się KAŻDEMU, również Twojemu dziecku.

Informacje zwrotne – wskazówki dla rodziców

Praca z dyslektykiem

Praca z dyslektykiem – wskazówki ogólne Trudności w czytaniu i pisaniu mają różne przyczyny. Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna prowadzona w poradni ma na celu ich ustalenie i stanowi podstawę do dalszej, skutecznej pracy z dzieckiem. 📚🖊Badania prowadzone w Polsce od lat 80- tych XX wieku wykazują, że dysleksja występuje u około 15% populacji, z czego u 4% badanych ma poważne problemy dydaktyczne. 📊📍Pojęciem dysleksja określamy zespół specyficznych trudności w nauce czytania i pisania, przy czym ich specyfika wiąże się z faktem, iż problem dotyczy dzieci zdolnych, z którymi prowadzona jest systematyczna praca. 📍Otrzymanie opinii stwierdzającej dysleksję, nie stanowi rozwiązania problemu. Dysleksja nie ustępuje samoistnie. Rozpoznanie (diagnoza) stanowi pierwszy krok na drodze do pokonania trudności. 📍Często rodzice zwracają się z pytaniami: Jak pracować z dzieckiem z dysleksją? 🧐Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na pokonanie problemu, ponieważ każde dziecko jest inne, każde ma inne zainteresowania, inne moce i słabsze strony. 📍Można się jednak pokusić o pewne uogólnienia i stworzenie wskazówek, które mogą stać się pomocne podczas pracy z dziećmi. Oto kilka z nich😍

Czas ekranowy

Co to jest integracja sensoryczna zmysłowa?

Pandemia, izolacja i e-uzależnienie

Kreatywność

,,Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. (Konfucjusz)

Profilaktyka logopedyczna dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym

Mózg a aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna korzystnie wpływa na: Koncentrację, Percepcję, Kreatywność, Lepsze wyniki w nauce, Zachowanie, Stan zdrowia, Rozwój struktur mózgowych, Zespołowe gry i zabawy ruchowe uczą umiejętności społecznych: współdziałania w grupie, umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką, rozwiązywania konfliktów. Zachęcamy do aktywności fizycznej jednocześnie przypominając, iż w czasie ferii pracujemy bez zmian. Zapraszamy na konsultacje z naszymi specjalistami🙂

Kilka słów o nieśmiałości

Rozwijanie umiejętności językowych małego dziecka – porady dla rodziców

Obserwacja dziecka i codzienne czynności, a także umiejętnie wykorzystany czas spędzony z dzieckiem mogą być dla rodziców okazją do rozwijania komunikacji werbalnej u dziecka. 🗣👂👨‍👩‍👧‍👦

Jak stworzyć dziecku optymalne warunki do nauki?

Drodzy Rodzice! W związku z trudną sytuacją w jakiej wszyscy się znaleźliśmy, ważne jest, żebyśmy mieli świadomość, że nasze dzieci mimo, iż nie zawsze w pełni rozumieją to co się aktualnie dzieje, to widzą i odczuwają zmiany w ich codzienności. Nagle przestały uczęszczać na zajęcia szkolne i pozalekcyjne, nie mogą spotykać się z rówieśnikami, korzystać z atrakcji, które do tej pory były dostępne. Nie możemy pozwolić, żeby dzieci pozostały same z ich pytaniami i wątpliwościami, bo tylko nasza autentyczna obecność, cierpliwość, spokojna rozmowa zapewni tak ważne poczucie bezpieczeństwa. Każde dziecko w zupełnie inny sposób może zareagować na obecną sytuację. Niektóre dzieci będą radosne i podekscytowane z powodu braku zajęć w placówkach i możliwością spędzania większej ilości czasu z rodzicami, inne mogą odczuwać lęk i obawę przed zmianami. Bez względu na rodzaj odczuwanych emocji, ważne, żeby dziecko miało poczucie, że jesteśmy otwarci na jego potrzeby i wspólnie znajdziemy sposób, żeby zaadaptować się do aktualnej sytuacji.

Dlaczego dziecko potrzebuje granic?

Dyskusja o granicach zazwyczaj zamienia się w rozmowę o zasadach. Jesper Juul, duński terapeuta rodzinny proponuje, aby zamiast pytać „Co wolno, a czego nie wolno dzieciom?” zadać sobie pytanie: „Na czym mi, jako rodzicowi, zależy i jakie to ma konsekwencje dla mojego dziecka?”. 👨‍👩‍👦Jeśli chcę przekazać moim dzieciom ważne dla mnie wartości, normy, istotny jest sposób, w jaki to zrobię. ☀️Granice dużo skuteczniej wyznacza się za pomocą informacji i pozwoleń, niż zakazów.⛔️ Jeśli dziecko dostanie komunikat „Nie możesz biegać w domu.”🏃‍♀️Warto zadać sobie pytanie: czyja to zasada? O co mi chodzi, kiedy to mówię? Czy to brzmi wiarygodnie dla mojego dziecka? Dziecko skoncentruje się na bieganiu w domu, zamiast na innych aktywnościach. Dużo lepiej jest udzielić informacje: „Nie chcę żebyś biegał po domu, boję się, że zrobisz sobie krzywdę, kiedy się poślizgniesz albo wpadniesz na niebezpieczny przedmiot. W domu spacerujemy, a na dworze możemy biegać”. Pokazujemy wtedy maluchowi świat, który we wspomnianych granicach się mieści, a nie znajduje się w tajemniczej sferze czynności zakazanych.❤️

Zachęcamy do spotkania z dziećmi w świecie zabawy 🙂

DLACZEGO WAŻNE JEST MONITOROWANIE FUNKCJONOWANIA NARZĄDU WZROKU U DZIECI?

💻

Co Cyberrodzice powinni wiedzieć o TIK TOKu? Poniżej wskazówki

🙂

Co Cyberrodzice powinni wiedzieć o Minecraft? Poniżej wskazówki

🙂

Jak być cierpliwym rodzicem? Zachęcamy do lektury:-)

Integracja sensoryczna w domu? 🙂 Czemu nie? 🙂

Poniżej kilka pomysłów na zabawy:-)

Kilka pomysłów poniżej

Obecnie mamy szczególne warunki nauki, które wymagają dużej samodyscypliny i samokontroli. Dom, który kojarzony jest głównie z odpoczynkiem, relaksem stał się przestrzenią edukacyjną. Okazuje się, że w wielu przypadkach specyfika pracy w domu działa w sposób demotywujący.

Co zrobić, aby efektywniej się uczyć ? Poniżej kilka porad 🙂

Życzymy efektywnej nauki

10 wskazówek dotyczących wychowania dzieci

Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego – organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców” kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film „Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa” to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci. W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.
Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.
Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

https://www.facebook.com/71543004041/posts/10158201421164042/

Kilka słów o rozwojowej niepłynności mówienia